Fogyasszunk minél több friss zöldséget!

48

Érdemes bevásárolnunk a tavaszi zöldségekből és ha lehet fogyasszuk nyersen őket – mondta Dr. Kőházi Anikó belgyógyász szakorvos. Így a télen kiürülő vitaminraktárunkat könnyedén feltölthetjük. A friss zöldségekkel, a szabadban végzett mozgással megerősítjük immunrendszerünket– hangsúlyozta a doktornő.

A téli sötétséget és a hideget felváltó jó időben mindenki jobban ráveszi magát a mozgásra és az egészségesebb életmódra – fogalmazott Dr. Kőházi Anikó.

DR. KŐHÁZI ANIKÓ, belgyógyász szakorvos: ,,A napsütéssel, a jó idővel, pedig megjönnek az idényzöldségek, gyümölcsök is. Az elhúzódó fagy miatt talán egy kicsit később érnek, de mindenféleképpen használjuk ki a Magyarországon termő zöldségeket, gyümölcsöket, már csak azért is, mert talán haza forgalomban kevesebb külföldi vegyszert tartalmaz. Illetve a friss zöldségek, gyümölcsök fogyasztása mindig sokkal előnyösebb, mint valamifajta konzerves, vagy befőttféle vásárlása.”

A télen megfogyatkozott vitaminraktár feltöltése érdekében fontos, hogy fogyasszunk sok zöldségfélét, salátákat, brokkolit, hagymaféléket és retket is. Továbbá, ha lehet együk inkább nyersen őket – hangsúlyozta a doktornő.

DR. KŐHÁZI ANIKÓ, belgyógyász szakorvos: ,,Amennyiben ez nem lehet, mert nehezebb az emésztésük, hiszen magas rosttartalmuk miatt nehezebben is emészthetők, de ezáltal viszont az emésztésünket jobban megmozgatja és egészségesebb is lesz. Lehet őket párolni és különböző főzés technikákkal elkészíteni.”

A szezonális zöldségekben és gyümölcsökben számtalan vitamin található. Például B-vitaminok, K-,C-,E- és A- vitamin.

DR. KŐHÁZI ANIKÓ, belgyógyász szakorvos: ,,De a D-vitamint télen érdemes tabletta formájában pótolni, főleg, hogy ha valaki nem tud napon tartózkodni, mert irodai munkát végez, 12 órás munkavégzésben van. Én szoktam javasolni ilyenkor és még tél végén a D-vitamin tablettában való pótlását.”

Ha a D-vitamin kiürül a szervezetből az immunrendszer egyensúlya felborul. Ilyenkor nagyobb lesz a kockázata a csonttörésnek, a csontbetegségeknek és a tumoros megbetegedéseknek is – mondta egy korábbi interjúban Dr. Túri József.

DR. TÚRI JÓZSEF, háziorvos: ,,A D-vitamin jelentősége az utóbbi években nagyon megnőtt. Azért, mert rájöttek, hogy annak a hiányában nagyon sok betegségre leszünk hajlamosak. Nemcsak a csontritkulás, hanem különböző fertőző betegségek, daganatos betegségek, amik megszaporodnak. Még egy nagyon fontost tényt szeretnék említeni, hogy ilyen kis mennyiségben írtuk. Én magam is azt csináltam, néhány száz egység volt a mérvadó.”

A magyarországi egységes orvosi ajánlás szerint a felnőtteknek a tél végétől április végéig napi kétezer egységet javasolt szedni. A kisgyermekeknél pedig egyéves kor után is folytatni kell a D-vitamin pótlását.